Як вибрати ідеальний бізнес

З чого почати бізнес? - З ідеї. Гарна новина: 90% рішень, які ви шукайте, вже існують! Хтось до вас їх напевно вже шукав, а значить, ви можете або пройти весь шлях до пошуку рішення самостійно або зайнятися збором інформації про існуючі рішення. Копіюйте чужі ідеї, користуйтеся ними, застосовуйте їх. Все що може принести користь вашому бізнесу допоможе вам. Як сказав легендарний винахідник Томас Едісон "Якщо хочете придумати чудові ідеї, знайте, кращі з них ви можете запозичити." Безцінним джерелом інформації в цьому випадку виступає інтернет.

Визначте для себе критерії, за якими ви будете відзначати найцікавіші: особиста схильність, розмір стартового капіталу, швидка окупність, низький рівень конкур енції та інше. Головне не намагатися відразу ж прогнати кожен варіант через лад критеріїв - в цьому випадку до фіналу може не дійти жоден. Я б порадив вибрати один-два (обов'язково повинен бути особистий інтерес і попередня обізнаність про сферу бізнесу - не варто відкривати м'ясний бізнес, якщо ви вегетаріанець) - у вас ще буде час відсіяти сумнівні напрямки.

Свого часу Національна федерація незалежного бізнесу США провела опитування на предмет того, звідки підприємці, які зважилися почати бізнес, черпають ідеї для нього. Результати виявилися такі:

  • Попереднє місце роботи - 42%
  • Особистий інтерес - 18%
  • Випадковість - 10%
  • Надійшла пропозиція - 8%
  • Друзі чи родичі - 6%
  • Сімейне підприємство - 6%
  • Освіта - 6%
  • Інші чинники - 6%

(Джерело: Н.Сірополіс «Управління малим бізнесом»)

Однак повернемося до відбору варіантів. Тепер, коли на руках у вас значний список з цікавих на перший погляд варіантів, настав час почати збирати більш конкретну інформацію про кожного з них. І тут Інтернет вже перестає бути настільки зручним. Однак знайти необхідну інформацію в ньому все ще можна. На цей раз доведеться шукати цілеспрямовано такі характеристики, як: рентабельність кожного з відібраних видів бізнесу, середній термін окупності, мінімальний розмір початкових вкладень, перспективи галузі, основні конкуренти (у вашому місті). Вже на стадії збору цього матеріалу фаворити визначаться.

Коли у вас на руках залишиться всього одне-два можливих напрямки щоб почати бізнес, переходьте до останньої стадії збору попередньої інформації. Насамперед зберіть повну інформацію про потенційних конкурентів. Причому не тільки про них, але про їх родичів і знайомих: цілком можливо у них настільки серйозні зв'язки в адміністративних органах, що собі дорожче вийде вплутуватися в цей бізнес - замучать перевірками. Дуже корисно відвідати офіси конкурентів та / або їх магазини: тільки розвідка на місцевості дасть вам повне уявлення про ворога. Важливо визначити для себе їх сильні сторони, але найголовніше - виявити проколи в роботі конкурентів. Чим більше слабких місць в роботі ви помітите, тим більше шансів у вас виграти на їхньому тлі, а значить, привернути увагу ринку.

З цього і варто почати бізнес розвідку. Якщо у конкурентів є магазини, побувайте в кожному з них, зверніть увагу на середні суми покупок і найбільш ходові товари. Не пошкодуйте час і займіть спостережний пост біля входу в магазин - укупі зі знанням середньої суми чеків це дасть можливість прорахувати приблизні доходи компанії (але не забувайте, що далеко не всі відвідувачі здійснюють покупки). Особливо рекомендую познайомитися з ким-небудь з персоналу - це безцінна криниця інформації про бізнес. Ну і, звичайно, реклама: зверніть увагу, де рекламуються ваші конкуренти, які позиції пропонують і які маркетингові акції проводять. Проведіть розвідку їх постачальників, поцікавтеся умовами закупівель та мінімальними обсягами поставок.

Обов'язково нанесіть на карту міста місця розташування всіх конкурентів - цілком можливо вашому погляду відкриються неохоплених території, що дасть можливість вибрати найбільш сприятливе місце для відкриття магазину (офісу).

Як відомо, одну з найбільш вагомих статей витрат будь-якого бізнесу, як правило, займає оренда, а значить, варто прорахувати її вартість в різних районах міста. Важлива порада: перш ніж почати бізнес, будьте готові виплатити орендну плату відразу на півроку вперед: підприємці часто трапляються в пастку дефіциту готівки. Щоб її уникнути, добийтеся, щоб хоча б ці поточні витрати у вас були оплачені. Особливо важливо вчасно виконувати свої зобов'язання, якщо ваш основний конкурент має широкі зв'язки і важелі впливу.

Якщо бізнес, який ви плануєте починати, досить специфічний або в значній мірі залежить від людського фактора (як правило, це сфера послуг), задумайтеся, де ви будете набирати кваліфікований персонал. Поцікавтеся середніми зарплатами необхідних вам фахівців.

Ну і звичайно, проведіть роботу з самими покупцями. Складіть список питань, які вас цікавлять і поки ви займаєте позицію спостерігача біля магазина конкурента, опитуйте виходячих з нього клієнтів під виглядом працівника соціологічної служби (головне, не робіть це в дверях магазину - ви ризикуєте нарватися на неприємності з охоронцями). Задавайте питання, чому даний покупець вибрав саме цей магазин (компанію), що йому подобається в обслуговуванні, що б він змінив, що додав. Спробуйте за допомогою опитуваних створити образ ідеальної фірми, виявити всі їхні потреби та очікування у обраній вамі сфері.

Тепер, коли ви знаєте про свій майбутній бізнес все, або майже все, настав час починати систематизувати ці знання. Для кожного з перерахованих нижче факторів оцініть приблизну ймовірність його виникнення, подумайте, як це відіб'ється на вашому бізнесі, і чи зможете ви впоратися з новою ситуацією.

  1. Почнемо з вивчення впливу зовнішнього середовища:
    • Чи впливає політика держави на ваш бізнес? Якщо так, то чи очікується прийняття законів, які можуть змінити правила роботи на вибраному вами ринку?
    • Чи існують суспільні тенденції (мода на здоровий спосіб життя, наприклад) вплинути на ситуацію в обраній вами сфері.
    • Чи може виникнути тиск з боку впливових осіб на вас, якщо ви реально складете конкуренцію іншим компаніям (випадок родичів конкурентів у впливових структурах)?
  2. Вплив ринкових факторів:
    • Загальна місткість ринку в обраній вамі сфері (шукайте цю інформацію в Інтернеті). Якщо ви зможете знайти тільки інформацію про ємності в Києві(як найчастіше і буває), перемножте цю цифру на коефіцієнт співвідношення жителів вашого міста по відношенню до столиці і на коефіцієнт їх купівельної спроможності (не у всіх містах рівень зарплат, а значить, і можливостей жителів, високий).
    • Рентабельність цього виду бізнесу
    • Темпи зростання галузі
    • Сезонність
    • Залежність від постачальників і їх кількість
    • Чутливість ринку до ціни, якості сервісу і впливу зовнішніх факторів
  3. Вплив фінансових факторів
    • Бар'єри входження на ринок
    • Потенційний прибуток
    • Навантаження потужностей і вартість закупівлі обладнання
    • Термін окупності
    • Вартість залучення кредиту
    • Вплив ефекту масштабу (великі компанії можуть вимагати у постачальників ексклюзивні знижки, а значить, мають можливість продавати товар за найнижчими цінами).
  4. Конкуренція:
    • Які конкуренти існують на ринку, їх кількість і ринкова частка
    • Сильні сторони кожного конкурента
    • Слабкі сторони кожного конкурента
    • Ступінь концентрації конкурентів на ринку
    • Схильність конкурентів до об'єднання для проведення спільних проектів
    • Перелік непрямих конкурентів на ринку, їх частка і можливий вплив на ваш бізнес
    • Імовірність виникнення товарів або послуг-замінників
    • Імовірність появи нових конкурентів

Тільки відповівши на всі питання, ви можете бути впевнені, що нарешті маєте уявлення про обраної вами сфері, і готові розпочати бізнес. І хоча, звичайно, всіх варіантів розвитку подій прорахувати не вдасться, відповідь на наведені вище питання допоможе уникнути більшої частини пасток бізнесу.